onsdag 1 oktober 2008

En vanlig dag...




"Bara en vanlig dag. En vanlig dag, vilken skatt!

I krigstider, och när döden lurat runt hörnet, har folk begravt sina händer i myllan och kommit ihåg dagar som denna.

I tider av sjukdom och plåga har folk begravt sina ansikten i kudden och gråtit, i saknad av detta.

När människor har tvingats utstå ensamhet och avsked, har de spänt väntat på detta.

I tider av hunger, hemlöshet och misär har människor lyft sina händer mot himlen och överlevt, för att kunna uppleva detta.

Vanliga dag, låt mig få vara medveten om vilken skatt du är.
Låt mig inte hasta förbi dig i strävan efter en perfekt morgondag. Låt mig få uppleva dig medan jag kan, för livet kommer inte alltid att se ut så här.

En dag, är det kanhända jag som begraver mina händer i myllan, eller mitt ansikte i kudden, väntar i spänning eller lyfter mina händer mot himmelen och önskar, mer än allt annat, att du skall komma tillbaka."

Författare: Mary Jean Irion

(hört för ett par år sedan en morgon i "Tankar för dagen" i SR P1)

Inga kommentarer: