onsdag 10 december 2008

Country på Video

Att man i USA är mästare på att producera tårdrypande film det vet vi nog alla...
Men de är mästare på att göra musikvideos om vardagslivet också, i form av Countryvideos.

Jag har haft svårt att tillgodogöra mig budskapet i Countryn sedan "CMT Europe" slutade sända i början av 90-talet. På något sätt behöver jag videorna också...

Nu i och med internets framfart har även dessa videos nått nätet. Dock inte på Youtube utan på andra sajter.

Jag påmindes om Countryn i somras när sommarprataren Annika Norlin* berättade att USA:s klart bästa musiker återfinns inom Countryn. Något som fick mig att haja till, men som inte är egendomligt eftersom de stora pengarna finns inom den musiken, och inte i pop:en.

*en svensk popartist som gör musik under artistnamnen Hello Saferide (på engelska) och Säkert! (på svenska)


Därför är det heller inte konstigt att man har tillräckligt med pengar till att producera högkvalitativa musikvideos inom genren.

Några följer några exempel på videor som i vart fall kan få mig att snyfta...

Reba McEntire - "Every Other Weekend"



Sugarland - "Stay"



John Michael Montgomery - "Letters from Home"

(kommenterad i Svd som ett exempel på Countryns nya, inte så patriotiska, inställning till krigen i Irak och Afganistan)



Terri Clark - "She Didn't Have Time"

Inga kommentarer: