torsdag 19 februari 2009

Konst: Carl Henrik Wigren

För flera år sedan bodde jag på hotellet Northern Light i Stockholm. På hotellet fanns konstverk av Carl Henrik Wigren. Jag såg direkt det geniala i att på ett sådant enkelt sätt porträttera någon. Väldigt detaljfattigt men ändå så porträttlikt.

Ni kan se hans konst på hans hemsida, och även själv beställa verk av honom. http://www.carlhenrikwigren.com/


Eller så gör Ni som jag gjorde. Ni använder Er av Era kunskaper i bildbehandling och gör Era egna bilder inspirerade av hans konstverk. Dessa porträtt av mina barn gjorde jag för några år sedan, de är perfekt att använda t.ex. som bilder på MSN e.d. Det tar heller inte längre är 15-30 minuter att göra en bild (lite beroende på teknik, pixelbilder eller vektorformat)

(Erik och Emma; konstnär/illustratör "Jag själv")


Carl Henrik Wigren beskriver själv sin teknik på följande sätt:

"My artwork starts with a digital photo which transforms in a computer program as a ”Tintin-look-a-like”. You get the feeling like the pictures are picked out from the Tintin books of Hergé.
I have been inspired from Opie, Lichtenstein and Warhol.
I make artwork of everything You like and can take a photo of for example portrait, building, landscape, pet, car, aircraft etc.
I also create classical portraits of icons like Picasso, Jagger, Mao, Ali, Marilyn Monroe, Prins Charles and other royalties. "

Inga kommentarer: