söndag 29 mars 2009

Trädgårdsmässan 2009

Jag och Emelie gjorde ett oplanerat besök på årets trädgårdsmässa, det var första besöket där för mig.

Mitt intryck var... trångt... många arborister... och fullt av pelargonier...

Min del av Sverige var välrepresenterat, vilket var kul att se. Inte bara genom utställare utan även bland besökarna. Det var nästa lika många kända ansikten där, som att gå en sväng på Bollnäs marknad.


Besöket gav mig också ny inspiration till att utvecka den idé jag fick på Skansen förra sommaren. Att dra upp egna pelargonier, att använda som huvudsaklig trädgårdsfägring.




En av de mest intressanta utställarna var Mari Ebersteins firma Skavanker, och då menar jag egentligen inte deras utomhusmöbler utan deras utställningshus, som hade mycket som tilltalar en byggnadsvårdare som mig. Handhyvlat virke, handblåsta glasrutor, linoljefärg, smidd spik och allt i klassiska proportioner.


Det var ett väldigt bra exempel på hur oerhört vackert, enkelt, och billigt man KAN bygga (om man har de rärtta kunskaperna). Om de använde sin kunskap till att bygga lusthus skulle de kunna tjäna oerhört mycket pengar. Jag önskar dem all lycka i framtiden!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack snälla! Det värmde.
Bästa hälsningar Mari / Skavanker