onsdag 8 april 2009

Gör din egen ost

Igår köpte jag färsk ko-ost på ICA (ja, vi har sådant på affärerna häromkring). Det blev en succe hos min dotter som messade mig och ville att jag skulle köpa mer idag. Men istället för att köpa det så åkte jag in på Coop och köpte ostlöpe (Ja, även sånt har vi i affärerna häromkring, har inte Du det så får du köpa på apoteket).

Varför i hela friden köpte jag ostlöpe då?

Jo, för att tillverka min egen ost såklart!

Du hittar ett recept här




Men då vi inte har någon ostform så går det lika bra att använda sig av en vanlig kökssil (men nu får nog en ostform föras upp på inköpslistan)

Kan Du sedan göra egen ost så är steget inte långt till att göra egen Hälsingeostkaka (vilket såklart slår den smålandska med hästlängder! Men mer om det vid ett annat tillfälle...)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ost har jag aldrig lärt mig göra trots 20 år gift med en bonde.
Men än så länge sköter svärmor om det där.

susanna sa...

både ost och ostkaka av bästa sort serveras i mitt hem i granbo denna helg.. undrar om jag någonsin kommer föra den traditionen vidare.
men en riktigt god mamma ko ost.. de slår ärligt väldigt högt.
ska nog ta en macka med det till frukost...

Sven sa...

Visst kommer det även att finnas folk som kommer att höja mor susannas ost till skyarna... Det känner jag på mig...