söndag 26 april 2009

Krukor

Jag har köpt några nya krukväxter. Gröna förstås. Sådana som överlever två veckor utan vatten. Inget annat duger hos mig.

Har Ni tänkt på hur själlösa nya krukväxter är? Även om de är levande varelser, så kommer de i enklast tänkbara jord och i döda plastkrukor.
För att krukväxter ska få en själ så kräver det att de ges levande jord och att de placeras i oglacerade lerkrukor. Innan dess är de lika själlösa som moderna hus, byggda av döda material som bara förfulas av åldrande. Hus som aldrig är tänkta att bli en släktklenod utan bara ett skal åt fondväggar, plastmattor och Mio-möbler hopnitade av fiberplattor.

När jag väljer krukor så väljer jag oftast krukor från Gränsfors blomkrukefabrik i norra Hälsingland. Det är bland det vackraste som kan köpas för pengar idag, och blir bara vackrare med åren...


1 kommentar:

Anonym sa...

Jösses, jag bor nog i ditt skräckhus, med skräck möbler som står mot den skräck injagande fondväggen i ett rel. modernt hus som blivit lite fult med åren. Och mina blommor står i lackade moderna krukor i sina själlösa plastkrukor med dålig jord. Horror House :). But I love it! Du är välkommen när du vill =D
Kram Kram // Åsa