måndag 4 maj 2009

Gör Du gråsuggor av Dina barn?

Är Du en person som alltid ser till att dra ner rullgardinen eller på annat sätt mörklägga barnens sovrum så att De ska somna snabbare?

Det finns en risk för att Du då grundlägger ett livslångt sömnproblem.

För mig har det alltid varit viktigt att mina barns ska kunna sova utan att vara tvungen att ha mörkt i sovrummet. Jag har själv blivit uppfostrad så, och jag har aldrig haft några sömnproblem, inte mina barn heller.

Jag kommer ihåg hur jag låg och tittade på stjärnorna innan jag somnade, och drömde mig bort, och hade jag tur så sov jag i skenet av månen. Och finns det något härligare än att få uppleva den ljusa svenska sommarnatten bara genom ett par vita gardiner fläktande i vinden från det öppna fönstret?

Karin Thunberg (Kolumnist i Svd) har oroats över att nya generationer fostras in i ett av våra största hälsoproblem, sömnlösheten. Läs hennes inlägg i Svd "Nya generationer fostras in i sovcirkusen"

Inga kommentarer: