torsdag 16 juli 2009

Malungs kyrka

När jag var ute och cyklade idag så kom jag att passera Malungs kyrka. Eftersom jag hade tid så passade jag på att ta mig en titt. Även om jag är agnostiker så gillar jag att besöka sakrala miljöer. Inte minst för dess arkitektur. Kyrkan ligger vackert vid älvens strand och var väl värd ett besök.




En sak som slog mig var alla träkors och att de inte byts ut eller avlägsnas även om de fallit omkull och nästan förmultnat.



En annan sak, som iofs inte var en nyhet för mig, men ändå intressant, var traditionen att anta gårdsnamn, och att verkligen använda dem i formella sammanhang. Nu menar jag inte att ta sitt gårdsnamn som efternamn utan som ett gårdsnamn som skrivs före förnamnet. Den möjligheten finns lagstadgad i namnlagen. Några exempel:





Till sist några stenar som väcker ens tankar...

Inga kommentarer: