onsdag 16 september 2009

Dansskor...

(fötter från Åsliden Nor i somras. Shit! vad fult det är med 3/4 byxor på karlar...)


Jag vet inte hur många par skor jag köpt genom åren att dansa i. De flesta har dock varit för dåliga. Många har jag kasserat efter en enda användning. Jag har i dag tre par. Ett par med moccasula och gummiklack (för de strävaste golven), Ett par normalskor (för de flesta golv) och ett par för de halaste golven (eller golvET, dvs. Folkan i hudik).

För mig måste ett par skor vara:

  1. Möjliga att tvätta i maskin (ingen som gör skor påstår att det går så det måste man testa själv.
  2. Snygga och diskreta. Jag måste alltså kunna gå på vilken kostymmiddag som helst i dem samtidigt som de ska passa att ha till svarta jeans.
  3. Sitta skönt på foten. Jag ska alltså kunna genomföra 8 timmars nonstopdans utan problem.
  4. De skor jag dansar med måste vara lätta att snurra med samtidigt som de är lätta att skjuta ifrån med.
  5. Mitt normalpar måste ha en sula som tål vatten, så att jag kan ha dem på sommarens logdanser och kunna gå ut och stå i grus och vatten och direkt kunna gå in och dansa utan problem.
Mitt normalpar

Jag letade upp en välbyggd streetsko. Så att den inte skulle ha några utskjutande delar av sulan och sitta perfekt på foten. Storleken valde jag i två storlekar mindre än mina vanliga skor så att inget glapp uppstår i skon. Skon måste kännas gjuten på foten. De jag hittade hade en grovmönstrad Vibramsula som självklart inte var gjord för dans. Jag tog skorna och gick till en riktig skomakarmästare (sådana är sällsynta så leta väl!). Där slipade de ner den främre sulan och bytte ut den mot en sula med väldigt lite gummi och mycket nylon. Sulan var lite noppig så när jag kom hem så slipade jag ner dessa så att sulan nu är helt slät.





Inga kommentarer: