onsdag 16 september 2009

Kort möte...

Nu har jag sett den, filmen "Brief Encounter" från 1945. Den klassiska filmen på mitt favorittema, "oförlöst kärlek"...

Det är så lätt att tro att alla tidigare generationer varit så mycket skötsammare än oss. Så etiskt högtstående, så kloka, så skötsamma.

Tro mig... så är inte fallet... berätta för dina mor- eller farföräldrar om dina tvivel, om din längtan, om din otrohet så ska du se att det händer något med deras ögon... De har varit med... De också... Även De har följt sitt hjärta, eller kvävt sina känslor i sorg...

När jag satt och granskade bouppteckninger på Leksands tingsrätt så blev jag förvånad över hur vanligt det var med utomäktenskapliga barn bland de som var födda på 1910-1930-talet. Men oftast visste bara makan, de inomäktenskapliga barnen var ovetande, fram till bouppteckningen då deras halvsyster dök upp...

2 kommentarer:

Nel sa...

*gråter* Vackert ihopsatta bilder som stämmer in på mina känslor just exakt i detta nu. Får jag låna det till min blogg?? *fäller ännu en tår o scrollar vidare ner i din blogg*

Sven sa...

Låna Du...