torsdag 12 november 2009

Skog som konst. Forestry as Art

Jag har under många år nu återvänt till denna fantastiska sajt. Den innehåller den mest fantastiska skogsbruksplan jag sett. En plan som vida överstiger det som finna på marknaden idag. Den innehåller en interaktiv kartdel med beståndsdata bilder, filmer,Virtualrealitybilder m.m. Även en detaljerad dagbok finns där man kan följa alla åtgärder sedan 1988.

Det är en fantastisk sajt och ett måste att läsa igenom för en intresserad skogsägare...




Så här beskriver skaparen själv sitt projekt:

"Om konsten att bruka skog långsiktigt - det optimala konstprojektet.

Artistic interventions as planned disturbances to increase biodiversity in forestry ecosystems

I samband med att jag strukturerar mitt skogsdatamaterial dvs. kartor, data, foton etc för omarbetad och uppdaterad skogsbruksplan och publicering på webben, blir jag sittande med funderingar kring en inledande text. Om mål med skogsägandet. Mål med skogsbrukandet. Sin plats i tidens kretslopp och en kugge bland generationers kuggar som blandar sina fingrar i skogens tillstånd och utveckling.

Att “bli med skog” var ingen aktiv handling från min sida. Jag fick den av mina morföräldrar. Det tog flera år innan jag riktigt förstått att jag var skogsägare och sedan ännu fler år innan jag hittat ett förhållningssätt till skogen och skogsägandet som passade mig. Detta blev naturligt nog präglat av mitt tidigare intresse för miljö och naturfrågor. För stadspojken med naturintresse och vurm för miljövård var det en blandad upplevelse att nu i praktiken försöka hitta metoderna och sätten att i praktiken sköta ett stycke mark enligt idealen. En utmaning så god som någon.

Den omarrondering (= laga skifte - där alla markägare får ett eller ett par stora sammanhängande skiften istället för tjugo, tretti, fyrtio småremsor spridda över stora områden) som genomförts under denna “inledande” fas har passat mig perfekt. Den har givit mig tid att lära, fundera ut strategier på kort och lång sikt och befriat mig från våndor av att tvingas fatta beslut om olika skogsåtgärder som jag inte haft kompetens för.

Idag (sen den nya skogsvårdslagen 1994) är produktionsmål och naturvårdsmål jämställda i lagens mening. Jag kan alltså hävda att ett område inte skall brukas överhuvudtaget eller brukas med stor hänsyn (om jag har vettiga argument för det). Att göra sin egen “gröna skogsbruksplan” är också i sin ordning. Störst tillfredsställelse känner jag när jag vandrar runt och ser den naturvårdsbrukade eller den helt biotopskyddade skogen, med växter och insekter, hör fåglar, ser spår av tjäder, älg och björn. Kanske är det mest stadsbarnsromantik, men det skiter jag i. För mig är detta rätt och viktigt.

Mina mål är både biologiska, konstnärliga och ekonomiska. Jag vill undersöka och tillämpa brukningsmetoder där produktion och biotopvård fungerar tillsammans. Alltså metoder som inte utarmar mångfalden i naturen. Det låter stort och är det också, men inte desto mindre viktigt. Och svårt.

Ett mål är självklart ekonomisk avkastning. Men jag betonar att jag inte är ekonomiskt beroende av skogsbruket. Alltså har jag oförskämt lätt att besluta om reservat och hänsyn och biotopskydd mm utan att plånboken skriker. Vilket passar mig.

Ett helt annat mål med skogsbruket ur min personliga synvinkel är det inlägg i diskussionen om den samtida konsten och konstnärsrollen detta möjliggör. Då jag anser att man som konstnär bör kunna, eller snarare har som skyldighet, att agera och reagera alternativt, gärna motströms, för att tydliggöra processer i samhället där samtida samhällsmotsättningar kan blottläggas, lämpar sig mitt naturvårdsanpassade skogsbruk särdeles väl. Alltsedan 1995-96 har jag haft detta konstnärliga och ekologiska land-art-projekt som en viktig driv-och beslutskraft i mitt agerande i skogen.

Att vara renlärig och motvalls i detta sammanhang ser jag som ett alternativt agerande. Huruvida det sen spelar någon som helst roll i det stora hela är jag högst osäker på, men det känns bra att kunna förena flera intressanta mål i ett optimalt intressant skogskonstprojekt. Eller livsprojekt?

Här finns:

  • Ett urval hemgjorda kartor som ger olika vinklar av skiftet. Från huggningsklasser (vilka brukningsåtgärder som är lämpliga område för område) till kartor som beskriver mina skyddsobjekt (de som låter sig fästas på karta - en del märks bara i det praktiska hanterandet - “där ute”)
  • Insamlade data i tabellform, område för område, uppdaterade med 5 eller 10 års intervaller.
  • Dokumentation i form av en rundvandring i VR-miljö.
  • Foto- och videodokumentationer.
  • En skogsdagbok
  • Några specifika naturvårds- (läs konst)projekt/objekt. Bl.a. 13 stående döda gammeltallar, en orörd bäckravin, skyddade blötmarker, lämnade reservat efter avverkningar, skyddade kulturlämningar. Och mer kommer...

“Skog som konst”. Om konsten att bruka skog långsiktigt - det optimala konstprojektet.

Artistic interventions as planned disturbances to increase biodiversity in forestry ecosystems."

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Sven
Kul att du hittat min skog. Verkligen!
Jag hittade just idag din blogg...Återkommer när jag kollat mer här!