onsdag 16 december 2009

Läser tidningen "Makalösa föräldrar"

och finner texter att citera... Särskilt då de stämmer så bra med min egen bild av relationer.

Malena Bjerke
(psykolog och arbetar med stödsamtal för gravida kvinnor samt mödrar med barn under sex år)


"Hon bevittnade jämnåriga tjejers drömmar och tro på det lyckliga äktenskapet. Om längtan efter tomtebolyckan i kärnfamiljen. Dröm efter dröm sprack och väninnorna tappade en efter en, tilltron till den traditionella kärnfamiljen.
-Jag blev besviken och ledsen och blir det fortfarande, när jag ser unga människor få sina drömmar krossade.


I gengäld vill Malena ge sina barn och ungdomar hon möter, en realistisk syn på familjebildning och kärleksrelationer. Det blir lättare att leva om man kan se verkligheten som den är, i stället för att bygga luftslott. Det finns många sätt att leva på och olika typer av familjekonstellationer. Väljer vi aktivt, blir resultatet minst lika bra som något annat.

-I Norrland träffar jag inte så många skilda föräldrar. Inte regnbågsfamiljer heller. Men i mina stödsamtal som psykolog på Mödra-och Barnhälsovården i Sollefteå ser jag nyblivna mammor duka under av högt ställda krav på perfektionism i hushållsarbete och omhändertagandet av barn. De är tyngda av ansvar. Ensamma. Ofta arbetar mannen arbetar från hemmet. Vissa lider av ätstörningar. De är enormt trötta, men förstår inte varför de inte orkar med allt de föresätter sig att göra. De vill inte tumma på sin duktighet.

---Därmed inte sagt att Malena inte tror på kärnfamiljen. Tvärtom. Hon vill endast rikta bort uppmärksamheten på att kärnfamiljen skulle vara det enda rätta och riktiga sättet att leva på.
-Ju äldre man blir, ju mer medveten blir man om vad en relation mellan man och kvinna går ut på. Jag har lärt mig med åren att jag inte blir av med någon inre känsla av tomhet, med hjälp av en man."


Ann Heberlein (doktor i etik)

" Föräldraskap handlar inte särskilt mycket om rationalitet -om man inte köper argument som går ut på att det är rationellt att reproducera sig eftersom varje individ strävar efter att försäkra sig om de egna genernas överlevnad. Jag längtar efter en bok som ömsint beskriver moderskapets glädje, kanske till och med listar fyrtio argument för att skaffa barn. Tyvärr kommer inte jag att skriva den boken, av den anledningen att jag inte kan komma på särskilt många goda argument till fördel för föräldraskap. Bara ett enda totalt irrationellt skäl: den förfärliga, förtärande och enorma kärleken som finns mellan ett barn och dess föräldrar."

Förresten är jag själv omnämnd i tidningen... kul!

Tidningen, och annat, kan du läsa på makalosa.org




3 kommentarer:

Anonym sa...

Funderar...Vi lever i ett konsumtionssamhälle. Gulligt med bebisar, kattungar, hunvalpar....sen då!
Hur många är mogna för 20 års ansvar kring att fostra barn.?
Egocentrering ska flyttas till en annan individ...många är vana med att få behoven tillfredställda på sekunden..Hur, när blir man vuxen att ta hand om ett barn?...

Sven sa...

Jag tror inte att det finns någon "rätt" tidpunkt. Först när barnet kommer börjar mognadsprocessen...

Anonym sa...

Hm...å skilsmässorna!?