tisdag 12 januari 2010

En flicka som kunde ha gått i min skola?



På lunchen idag kom jag att läsa den förträffliga tidskriften "Mama"

Där fann jag en intervju med en av deras egna bloggare, Sanna Lundell.
(Dotter till Ulf Lundell, och som har en relation, och barn, med Mikael Persbrandt)

Efterhand som jag läste så föll detalj på detalj in på den bild jag har av hur en kvinna kan leva för att vara lycklig. Med barn, särbo och en femårsplan...

Här är några citat:

"Men ödet föll sig så att jag blev gravid väldigt snabbt - efter tre månader. Känslan var, gud, vi har ju ingen etablerad relation, är det här verkligen klokt?
- men då bestämde vi att ja, vi ville bli föräldrar ihop, oavsett hur vår relation skulle utvecklas. sen har den växt fram under de här fyra åren. Den har blivit starkare och starkare, på ett försiktigt sätt."


"- jag är inte så svartsjukt lagd. Micke är en fysisk och flirtig person, jag tror att många känner sig "sedda" av honom. Det är väl bra? att många vill ha honom..."


"parmiddagar ä något jag inte fattar, bli hopföst med en massa andra kvinnor bara för att männen känner varandra eller vice versa, det tycker jag är helt värdelöst"


"Det känns som att är trygg med Micke.
- Ja det är jag. det kan bero på att min och Mickes relation vuxit fram så sakta. Vi behöver inte bevara något himlastormande perfekt, ett korthus som vi byggt upp alldeles för snabbt."

"- På många sätt är jag glad att jag vuxit upp i den familj jag gjort. För jag ifrågasätter alkoholens vara på våra middagsbord. Den gamla hederliga fikan är nästan borta, det är liksom självklart att det ska serveras  alkohol till allt. Visst har jag haft festperioder, absolut, men sedan jag gick med i Acoa dricker jag väldigt måttligt.
- varför ska allt förhöjas med alkohol? Det är en sådan gåva att få uppleva livet som när jag var 12 år - rent och vaket. Inte förhöjd, bedövad och förställd."


"Hur ser ditt liv ut om fem år?
- Jag och olga har en femårsplan, faktiskt. Vi ska bo på en hästgård. Det är en dröm jag har att bo ordentligt på landet."

"Många undrar nog hur Ni bor egentligen, ihop eller isär?
- Enligt skattemyndighetens definition är vi särbos."


En sådan kvinna skulle jag vilja leva nära!

Finns det fler?


10 kommentarer:

Miss B sa...

Man kunde ju önska att man var så avslappnad och obrydd som Sanna L, men som den missunnsamma, misstänksamma pessimist jag är så genomskådar jag detta. Tror inte alls att relationen med Micke P är så cool som det vill verka, möjligen är detta förhållningssätt ett försvar för att inte bli sårad av alla "affärer" och skandaler han är inblandad i. Så Sven, jag tror att dessa kvinnor (om de överhuvudtaget finns) är lätträknade.

Sven sa...

Visst måste det ändå finnas en gnagande oro, strax under ytan, hos henne att hon när som helst kan finna att hon blivit vilseledd. För inget som känns bra varar ju för evigt. Jag tror att hon är tillräckligt intelligent för att inse det.

Men visst är Du pessimistisk. Jag har själv funnit, till min egen förvåning, att det liv hon påstår sig leva faktiskt kan bli verklighet. Jag har själv nått dit(minus den detaljen att jag inte hittat någon att vara särbo med, vilket kan bero på att jag inte har något nämnvärt socialt umgänge inom de närmaste tio milen), till insikten att det faktiskt GÅR att leva på det sättet. Men visst har jag frågat mig om jag inte bara lurar mig själv många gånger. Kan man verkligen leva på något annat sätt än det traditionella? Jag har inget direkt svar på den frågan, utan låter tiden utvisa detta. Jag är ju trots allt riktigt lycklig av mitt sätt att leva...

Men visst kan det stämma att dessa kvinnor är väldigt sällsynta, det krävs ju en ordentlig dos självkänsla och självinsikt för att nå dit.

Anonym sa...

Bra reflektioner av ovanstående..
Sanna Lundell är född in i en konstnärsfam..Hon har väl mött en spegling på sin far i MP. Ett igenkännande...Vilken lyxtillvaro för MP att komma å gå..hon sitter med hela ansvaret..småbarn..med vaknätter. Vi som gjort det vet vad det ansvaret står för.
Det finns nog en orsak till varför man gör sina val...
Tror att alla måste kunna stå på egna ben...dvs veta sina behov å inte tro att en partner ska göra dig lycklig.
Sven, du verkar ju ha kommit långt med ditt tänk kring vad som skulle passa dig...Omedvetet kommer du att skicka signaler o hitta henne..
Sen kan hon ju vara självständigare än du kanske tänkt....

Sven sa...

"Omedvetet kommer du att skicka signaler o hitta henne.."

Sådant tror jag inte på. Vill man ha någon måste man gå ut och hämta dem själv.

Men eftersom sannolikheten för att jag ska finna någon är så oerhört liten så är det bortkastad tid att ge sig iväg ut och leta.

Jag behöver egentligen inte finna henne. Jag blir minst lika lycklig av att bara veta att hon finns därute. Och är hon så som jag föreställer mig så är även hon tillräckligt lycklig i sig utan att behöva ge sig ut och leta efter mig...

Sven sa...

Förresten så känner jag till några som skulle kunna vara hon.

Men jag njuter lite av att De inte vet att det egenligen är mig de söker, och jag kommer nog inte att ge mig till känna...

Jag är ju trots allt en kille som gillar känslan av "oförlöst kärlek"...
(vilket jag bloggat om tidigare)

Anonym sa...

Hm...De är nog av samma sort...
så chansen för ett möte är nog inte stor....
Hm..oförlöst KÄRLEK är maktmissbruk! En orm som hypnotiserar sina offer...Handlar nog om...
Tryggt att slippa bli besviken..

Sven sa...

Maktmissbruk? Kanske... ibland... det beror väl på uppsåtet.

Jag ser det mer som ett sätt att bevara kärleken i det längsta, inte sällan för evigt...

Lina sa...

Du gör det igen Sven...

Sven sa...

vadå?

Majoy sa...

Klart de finns fler kvinnor som Sanna Lundell out there...jag tycker hennes och MPs livsstil är befriande skön, de lever som de vill och inte enligt normer som andra satt upp. Det är så typiskt att det retar andra (särskilt kvinnor)! Varför måste det vara så givet egentligen att hon är den förfördelade parten? Jag upplever henne inte alls som ett offer utan som en stark självständig människa. En förebild för oss alla att leva i enlighet med våra egna hjärtan och inte omgivningens förväntningar!