tisdag 16 mars 2010

Kvalité – kan det löna sig?

Att odla kvalitetsskog kommer knappast att betala sig i framtiden. Den slutsatsen drar Skogslands redaktör Rolf Segerstedt i sin senaste krönika.


"Skogsindustrin i Sverige, och då menar alla och även jag de starka massatillverkarna, vill ha gran. En del aktörer slopar numera kvalitetskraven och inför ett enhetspris även på timmer. Granen får praktiskt taget se ut hur som helst, industrin vill ha allt som går att få.


En rimlig slutsats av detta är att kvalitetsskogsskötsel knappast kommer att betala sig i framtiden. Än så länge betalas timmer ett par hundra kronor högre än massaved, men det handlar mer om dimension än kvalité."

Uttalandet har självklart fog för sig ur ett skogsägarperspektiv, men ur ett byggnadsvårdsperspektiv ter sig frågeställningen annorlunda. Visst lönar det sig att satsa på kvalité. Jag skulle lätt betala dubbla priset för att få tag i virke av hög kvalité till att renovera mitt hus och bygga mina möbler. Behöver jag begränsade mängder av dessa kvalitéer så går ju det ju enkelt att få tag på genom att handplocka de ämnen man vill ha på en byggvaruhandeln.


Inga kommentarer: