måndag 19 april 2010

Har Du ett konvenansförhållande?

Ett konvenansförhållande torde i analogi med wikipedias definition av konvenansäktenskap vara:

"ett [förhållande] som ingås och upprätthålls främst av rent rationella skäl istället för av kärlek. Denna typ av [förhållanden] grundar sig på saklig beräkning av exempelvis sociala, ekonomiska eller politiska fördelar."

Jag kan inte säga att jag vet några förhållanden direkt som startat på det viset. Dock misstänker jag starkt att desto fler förhållanden "upprätthålls främst av rent rationella skäl istället för av kärlek".

Jag vet dock inte om det egentligen är något fel med det... Så har det väl alltid varit...

Jag tror t.o.m. att sådana förhållanden ofta kan vara lyckligare än de som baseras på passionerad kärlek...


1 kommentar:

Eva sa...

Lyckligare kanske men desto tråkigare? Och inte alls vad någon av parterna tänkt från början, att man håller ihop pga rationella skäl, av trygghetskäl, ohejdad vana. Ska man gå då? Om man har det bra men inte trallar hem varje dag?