onsdag 19 maj 2010

Växer så det knakar...

På en fastighet jag köpte för några år sedan fanns det åkerplanterad gran.


Beståndet är väldigt tätt så jag funderade på att avverka eller gallra det. Det är dock bara drygt 40 år gammalt så slutavverkning är utesluten enligt skogsvårdslagen.

Innan jag bestämde mig så provborrade jag några träd och fann till min glädje att beståndet växte med 5-6 % årligen, trots trängseln och de små kronorna.

Det finns alltså ingen som helst anledning att avverka det här beståndet, inte ens om jag behöver pengarna. Beståndet avkastar ju mer än vad det kostar att låna motsvarande belopp på banken (allt annat samma). Så beståndet fick självklart stå.

Slutsats: tillväxtborren/klubban är ett av de viktigaste verktygen du har när det gäller att välja vilket bestånd som är aktuellt att avverka. Du kan komma att bli förvånad över vad borrkärnan visar...

Ett exempel på hur frodvuxet det är:



Test av en VR-bild (virtual reality) av beståndet. Håll ner vänster musknapp i bilden och rör musen i sid- och höjdled.



1 kommentar:

Lina sa...

Gilla, Gilla, Gilla!!!