måndag 21 juni 2010

Dansfotoskolan lektion 1

Jag får många frågor om fotoutrustning och om mitt fotograferande. Jag har därför beslutat mig om att delge mina erfarenheter här i en serie kallad "dansfotoskolan".

Jag gör självklart inte anspråk på att vara någon expert, jag är bara en glad amatör...

Det finns massor med fotoskolor på nätet, så för att begränsa mig så koncentrerar jag mig enbart till fotografering av socialdans, och problemen som uppstår i samband med detta.

Kom gärna med kommentarer och/eller frågor.



Om att ha tur och att förbättra sina odds

Ska man lyckas prestera fantastiska bilder så måste man ha tur. Ha turen att vara på rätt plats i precis rätt tid. Har Du tur så kan Du ha nästan vilken kamera som helst.

Men genom att förbättra din utrustning, dina tekniska kunskaper och din känsla för komposition så kan du väsentligt öka dina odds.

Ett annat sätt att öka på sina odds är att "köpa fler lottsedlar". Du måste alltså fotografera mycket. Jag fotar oftast mellan 600 och 800 bilder i timmen.

En riktigt bra kväll så är 1/6 - 1/8 av korten hyfsade.

"Fantastiska" kort får man kanske 1/1000 - 1/5000





Inga kommentarer: