söndag 11 juli 2010

Dansfotoskolan lektion 3

Inte ännu slutför inlägg...

  
Den eviga jakten på skärpan...

Trots att det finns undantag så kan man inte säga att man lyckats förrän man fått den riktiga skärpan på sin bild.

Det finns heller väldigt lite man kan göra i photoskop eller liknande program. Visst kan man skruva upp skärpan i dessa program men det är egentligen bara en synvilla.

För att få skärpa i bilder krävs:
  1. att motivet finns inom objektivets skärpedjup (depth of field (dof))
  2. att slutarhastigheten är så pass hög att motivet och/eller kameran inte hinner röra sig under den tiden som bländaren är öppen.
  3. att bländaren är tillräckligt stor för att släppa in så mycket ljus att en bild kan skapas.
  4. att du inte valt ett alltför lågt ISO-tal
  5. att autofokusen (om du använder det) är snabb nog.
Tyvärr så är de s.k. "kitobjektiven" (de som följer med kameran) oftast inte tillräckliga för att ta dansfoton. Det beror på att de inte har tillräckligt stora bländare. Det finns helt enkelt inte utrymme att bygga in det, eftersom de ska hållas låga i pris och även ska innehålla autofokusmotor, zoom och (numera)skakningsreducerare.

Själv fotar jag oftast med ett fast 50 m.m. objektiv med största bländare 1.4
Det har dock ett extremt kort skärpedjup så jag måste använda autofocus (som inte alltid träffar rätt).

Skärpedjup
Skärpedjupet kan du bl.a. utläsa hos dofmaster

Slutarhastighet
Slutarhastigheten är såklart ett korresponderande kärl med bländaren. Man brukar säga att man minst ska ha en slutarhastighet som motsvarar brännvidden för att minimera skakningsoskärpan dvs. 1/50 på ett 50 mm objektiv. Men detta gäller ju stillastående föremål.

När jag fotar fox har jag oftast 1/80-1/125 sek på mitt 50mm 1.4 objektiv. Bugg fotar jag på mellan 1/125 och 1/160 sek.

Bländare


Autofocus

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, jag funderar på att köpa ett ljusstarkt objektiv för att fota bland annat dans. Har du en fullformatskamera eller en med en APS-C sensor, dvs motsvarar dom där 50 mm just 50 mm eller 75 mm? Tycker du det gör stor skillnad om man fotar med bländare 1.4 eller 1.8? Tack!