måndag 25 oktober 2010

Dansupplevelsen är ofta subjektiv...

Jag har i allt högre grad kommit att förstå att en dansupplevelse kan vara mycket subjektiv. Hur jag upplevt en dans skiljer sig inte sällan från min danspartners, och omgivningens, intryck av densamma.

Inte heller är det säkert att bådas tankar är "här och nu", utan de kan mycket väl vara långt, långt borta utan att ens danspartner alls behöver märka det.

Själv har jag dock väldigt svårt att inte vara totalt koncentrerad på min position i lokalen och på de kringdansandes placering, riktning och fart. Lyxen av att kunna njuta av sin danspartners närhet och ta sig tid att "mysa" under dansen är något jag sällan hänger mig åt längre tid än någon enstaka sekund i taget, då det avsevärt försämrar min egen prestation som förare. Och skulle jag dessutom tillåta mig vara medveten om vilken skönhet jag allt som oftast får ynnesten att låna under 7-8 minuter så skulle jag sannolikt inte kunna dansa alls.

Några bilder på mig och "Anna från götet" från i helgen får åskådliggöra min tes. Vi var långt ifrån samspelta men då vi båda verkade ha riktigt kul av "nyhetens behag" och av att brottas om herraväldet, så blev det ändå några fantastiska danser... tekniskt sett alltså... :-)



Inga kommentarer: