måndag 1 november 2010

Alla har vi olika sätt...

...att hantera att någon som stått oss nära har gått bort.

Erik (snart 11 år) är nyfiken, frågvis och engagerad. Så nu har han även i detalj förklarat hur hans egen begravning ska gå till. Han var med mig på begravningsbyrån och bläddrade intresserat igenom allt material, och hade synpunkter på det mesta. Han tänker också bjuda alla sina kompisar på begravningen.

Emma (snart 13 år) är tyst och sluten. Jag tror inte att hon ens berättat för sina vänner att farfar är död. Men ibland får jag en känsla av att även hon sörjer. Igår hämtade vi farfars kläder och rensade ut hans rum på äldreboendet. Jag sa åt emma att hon fick ta några kläder om hon ville. Den blev en nätt hög på 8-10 plagg. Sedan dess har hon bara haft farfars kläder på sig, och i natt sov hon i hans randiga tröja.

Och flaskan med Tabac går både Emma och jag och luktar på då och då...



1 kommentar:

artnick sa...

Fantastiskt med någon som enkelt och så vackert beskriver sorg. Tack skall du ha det värmde mitt hjärta en smula.