onsdag 9 februari 2011

Mitt recept för släta kardemummabullar (semlebullar) i bakmaskin

Släta kardemummabullar (semlebullar)


300 gram  mjölk
  90 gram  smör (jag brukar använda Arlas "Smör & Rapsolja" för enkelhetens skull)
    1 dl       strösocker
    3 krm    salt
    2 tsk      kardemummakärnor
504 gram   vetemjöl (jag brukar använda vetemjöl special)
  30 gram   jäst (jag brukar använda en hel påse torrjäst, men färsk går också bra)
    1 st        ägg (att pensla med)

Kardemummakärnorna krossas i mortel. Inte för mycket då det är godast när kardemumman är grovkrossad. Kardemumman bjuder då på små överraskningar när man sätter tänderna i ett korn.

Tillsätt alla ingredienser till bakmaskinen och kör degprogrammet. Efter ca 1,5 timmar har du en färdigjäst deg. Degen räcker till 12 stora bullar (ca 80 gram deg) eller 24 små (ca 40 gram deg)

Har Du lyckats så har bullarna perfekt konsistens att rullas i handflatan vilket gör att du inte behöver något mer mjöl eller något bakbord. Vet jag att vi får gäster kan man med fördel se till att degen är färdig precis när de kommer så att de får rulla eller "utforma" sina egna bullar. Rulla 12 stora eller 24 små bullar och låt dem jäsa i 30 minuter. De penslas sedan med ägg för färgens skull och gräddas i 200-225 grader varm ugn tills de ser färdiga ut (6-8 minuter (i min ugn)).

Bullarna får sedan vila på galler tills de svalnat nog för att ha stadgat sig. De får inte bli torra varför jag lägger dem i plastpåsar efter ca 30 minuter innan de blivit för torra. Blir det då snabbt kondens i påsarna så vänta med att försluta dem lite. De måste kunna användas till att meta mört på, så en viss grad av degighet rekommenderas.

Kardemumman kommer först till sin rätt dagen efter bullbaket, så försök spara några...

Varianter:
- med en påse saffran i degen så har du lussebullar
- de kan också strös med pärlsocker före gräddning eller så penslas de med smält smör och doppas i  strösocker
- Är man förtjust i mandelmassa så kan der även rivas i degen vilken dock blir lite kladdigare att rulla.


Några tidigare bak här på bloggen:

http://enkla.blogspot.com/2010/02/fettisdag.html


http://enkla.blogspot.com/2010/11/branner-gamla-ljus.html

http://enkla.blogspot.com/2009/02/have-it-your-way.html


Inga kommentarer: