tisdag 10 januari 2012

"Hej, jag heter Sven. Jag är en nostalgiker."

Nostalgimissbrukare

Vi är det nog alla till mans. I vart fall vi som passerat 15 års ålder. Missbrukare av nostalgi.

Kolumnisten i SvD Lars Berge skrev om fenomenet i slutet av november. Läs hans kolumn här.

Idag kan det vara svårt att förstå 50-,60- och 70-talens framtidstro. Själv minns jag bara detaljer, men känslan finns ibland där.

Samtidigt så ska man heller inte förkasta allt som är och har varit bra. En avvägning måste ske, baserad på förnuftet.

Det är viktigt att jag tar till mig detta känner jag. För hur ska jag annars kunna vara en bra far till mina barn, nu och i framtiden...

"Vad är de nya Moderaternas kampanjer mer än ett sentimentalt Instamatic-foto av Per-Albins gamla folkhem? Hur fungerade de finansiella instrument som orsakade den ekonomiska krisen? Jo, de skulle återvinna värde ur redan förbrukade pengar. Precis som programkonceptet Idol går ut på att återvinna förbrukade poplåtar. Detta missbruk av det förflutna måste upphöra! Nu! Annars är jag rädd att vi helt kommer att förlora vår förmåga att blicka framåt, att överhuvudtaget kunna föreställa oss en annan morgondag. Att vi undan för undan faktiskt ger upp drömmen om en ny och bättre värld. "


Inga kommentarer: