söndag 8 april 2012

Hur står man ut?

Min morbror Hans släktforskade. Han dog dock av astma långt innan jag föddes så jag har inte träffat honom. Efter honom finns det en tavla hemma hos moster Barbro. Tavlan är ett utdrag ur adelskalendern och beskriver den utsläckta ätten Lagerbom. Sannolikt härstammar vi från denna, på spinnsidan.

Till en början blev jag faschinerad av tavlan pga de militära öden den berättar om, men efterhand har en annan detalj fångat mitt intresse. Barnadödligheten. Chatarina och Erland Lagerboms första två barn fick leva, men de sista nio barnen dog alla innan de fyllt ett år. Under den här tiden var Erland kapten vid västerbottens regemente så de borde ha varit i viss mån priviligierade och haft det hyfsat bra ändå.

Jag har svårt att greppa all den sorg detta måste ha orsakat de två. Hur står man ut? Eller var det så att det var så vanligt förekommande att barn gick bort, att man på något sätt förträngde dom som människor innan det visat sig livskraftiga. Hur gjorde man?

Deras son Daniel fick 11 barn, varav två döttrar överlevde...







Inga kommentarer: