torsdag 5 juli 2012

Note to self - Handsömnad

Kunskap ska man spara på. Jag sparar den här.


"Jag är ju skräddare med gesällexamen, så jag kanske kan bidra med några små råd:
För det första:
Lagom längd på tråden får man om man håller trådändan på nästippen, så sträcker man ut rakt fram så långt man når med andra trådändan i nypan, så lång ska den vara, INTE längre.

Trådens kvalitet är viktig! Ikeatråd kan du glömma (den är jättebra att fålla gardiner på maskin med). Min egen absoluta handsömnadsfavorit är sysilke, och stoffersilke (något kraftigare, men finns knappt mer) och äldre Mölnlycketråd. Men prova du ett par sorter, de kan kännas olika. Jag gillar också Gütermann syntet att sy för hand med. Du kanske ska söka efter quilttråd av bomull?? Den är ju gjord speciellt för att sy för hand med.

Knut vid vilken ända? Det finns lite olika uppfattningar i den frågan hos proffsen. Jag har fått lära mig knut vid rullen för sysilke. Själv bryr jag mig inte längre, det blir ofta bra på bägge sätten, men jag tror absolut att det kan vara skillnad! Men det är nog olika på olika trådar, och troligen gör stor syvana att skillnaden blir mindre? Alltså är mitt råd att du provar och ser vad som blir bäst för varje trådsort.

Handlaget är nog så viktigt. I många böcker är bilderna fel tycker jag! Man ska sy med nålen riktad mot sig och sömmen "efter" i alla slags sömmar utom korsad fåll, som man ju syr "baklänges". Se också till hur du drar åt tråden, inga ryck och dra inte åt hårt. Man ska sy "lätt", inte nita fast .

Ta bort snurr genom att regelbundet låta tråden med nålen hänga fritt, när du bara känner aningen av trassel. Då försvinner trasslet som kan knuta sig.

Vax kan du prova om du vill, isåfall bara ytterst lite, och det ska vara bivax. 
(Själv använder jag det bara när jag syr knapphål, då smälter jag fast det med pressjärn genom att dra den vaxade tråden snabbt genom ett dubbelvikt hushållspapper som pressjärnet står på.)
Hoppas du har någon nytta av detta. "

Inga kommentarer: