måndag 4 november 2013

Glögg


Då jag fick en förfrågan om ett bra glöggrecept så lägger jag upp det jag själv använder. Det är hämtat från tidningen "Holmen, skog och virke", men ursprunget är visst en 1800-talsglögg.

En varning dock. Har ni gjort denna glögg kommer ni inte att vilja köpa glögg mer. Denna glögg är helt enkelt för god.

Mina egna justeringar:
  • Jag använder väsentligt mer alkohol av den enkla anledningen att kryddorna absorberar mer än man kan tro. Dock serverar jag glöggen även till mina barn, efter att ha ångat bort alkoholen.
  • Receptet säger att kryddorna ska ligga i sprit i "ett dygn eller längre", jag låter dem ligga i minst 2 veckor.
  • Jag använder ett bra portvin (Grådask) som bas istället för ett rödvin.


Kom ihåg! Använd inget dåligt vin. Det är råvarorna som gör glöggen.







1 kommentar:

Mattias sa...

Hoppas du kokar glöggen länge i så fall:

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf