onsdag 24 september 2008

Bakmaskin

























Bakmaskinen, vilken uppfinning!

Den förenklar verkligen processen. Jag har periodvis bakat vitt formbröd i den, vilket den är jättebra på. Nuförtiden så bakar jag mest mina och barnens favoritbullar med den. Sådana där släta kardemummabullar som fanns att köpa förr och som man fick i lumpen. De där som hade en sådan där klibbig deg som det gick så bra att meta med...

Mitt recept (för den större modellen av bakmaskin (1,5 liter?)):
300 gram mjölk
500 gram vetemjöl
90 gram flytande smör
1 dl socker
½ tsk salt
2 tsk nymalda kardemummakärnor
1 påse torrjäst

  • Kör degprogrammet.
  • efter ca 1,5 timmar gör jag 12 st, ca 85 grams släta bullar på en plåt som får jäsa på plåten i 30 min (degen är så smidig så att du behöver inte göra dem på mjölat bord utan bara rulla dem i handen)
  • Penslas med ägg.

  • gräddas i ca 7 minuter i 225 graders ugn

Variationer:
  • Runt jul tillsätter jag bara saffran

  • ibland gör jag sockerbullar genom att pensla de färdiga bullarna med smör och doppa dem i strösocker.
Hmmm... 12 bullar är lite lite, så jag kanske köper en till bakmaskin någon dag...


Om en timme är dock bullarna slut, Emma skulle ta med sina kompisar hem... :-)

Inga kommentarer: