fredag 23 januari 2009

Flexibilitet

På Svd:s IDAG-sida diskuteras förändringsbenägenhet och flexibilitet (Frihetens pris kan bli högt för oss vanedjur).

Där lyfter Gunnar Aronsson fram en äldre definition av flexibilitet
”Flexibilitet innebär att ha reservkapacitet som omedelbart kan ­användas för hantering av oväntade situationer och uppgifter”
(Gregory Batesons)

Anna Asker kommenterar i artikeln:
"– Med den definitionen är en hel del av det vi tycker är flexibelt inte alls flexibelt. Om man tänker på det slimmade företaget så har de gjort sig av med reservkapaciteten. Eller i privatlivet, hur mycket reservkapacitet har människor kvar att hantera när de hamnar i oväntade situationer?"

Själv kom jag att tänka på hur väl detta stämmer med min egen strävan:
"Jag strävar efter att göra min tillvaro enkel, för att kunna behålla handlingsfriheten och möjliggöra spontaniteten i mitt liv."

Inga kommentarer: