tisdag 13 januari 2009

Min vardag: tidiga kvällar - tidiga mornar

Efter att jag blev singel så insåg jag ganska snart att det var slöseri med tid att ibland ägna timmar åt att försöka få barnen att somna på kvällarna, samtidigt som man försökte sköta de sysslor som alla föräldrar behöver sysselsätta sig med, tvätt, disk, städning och annat iordningställande. Samtidigt så blev man bara tröttare och tröttare ju senare på kvällen det blev.

Jag fann ganska snart att det var mycket lättare att vi, hela familjen, istället lade oss samtidigt på kvällen. Barnen kände på så sätt att De inte särbehandlades i onödan, och somnar tryggt och snabbt. När jag sedan sovit 7-8 timmar, dvs vid 4-5-tiden på morgonen, så går jag upp, och sköter med förnyad energi de sysslor som föräldrar istället (allt tröttare) gör på sena kvällar. Sedan när det är dags för barnen att väckas, är allt klart och jag kan koncentrera mig på dem till 100%. Jag har funnit att detta har positiva effekter på mitt välbefinnande och på mitt arbete.

Om man nu inte är en morgonmänniska då? Inga problem, det BLIR man efter ett tag...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja... o du hinner sitta och läsa bloggar oXå så där tidigt på morgonen *ler* Ojojoj .. det e' starkt !!

Tack för kommentaren i min blogg ;)