onsdag 18 februari 2009

"Dansinspiratör"

Förutom upplevelsen av dansen i sig, så är något av det mest givande jag kan få uppleva på dansgolven när jag får hjälpa någon att lära sig dansa, utvecklas eller finna glädjen i dansen. Fast lite dubbelt är det. När någon fått smak för dansen så förändras den människans liv för alltid...

Övik
Att få vara instruktör/inspiratör tillhörde verkligen helgens höjdpunkter. Bl.a fick jag vara instruktör åt Karoline från västergötland (på bilden nedan tillsammans med mig). Hon hade "lurats" med till öviksmaran av sin syster, som hoppades att hon skulle få smak för vår typ av dans. Karoline är i grunden en buggtjej som dansade basic foxtrot, och som haft synpunkter på sin systers lite väl "tighta" dansande. Men innan maran var slut hade hon blivit riktigt förtjust i både norrlandsfox och gnuss. Vill hon, så dröjer inte länge förrän hon är lika eftertraktad som sin syster på dansgolven. Dock var hon en hård förhandlare och tvingade mig att bugga vid flera tillfällen som kompensation...


Gävle
På söndagen var jag på Estraden i Gävle, och jag hade fått i uppdrag av Susanna att lära en barndomsvän till henne, Åsa, att dansa fox. Åsas sambo Henrik fick sig också en lektion, dock inte av mig utan av Ninni och Susanna. Åsa är en nybörjare (förutom skolfoxtrot) som nu börjat på en buggkurs. Lektionen resulterade i följande blogginlägg: Börjar förstå
Det märks att Åsa är från hälsingland, om hon vill kan hon snart vara en av de bästa...

Inga kommentarer: