måndag 9 februari 2009

Jan Johansson i mitt hjärta...

I söndagens Svd recenserar Magnus Eriksson Erik Kjellbergs biografi om Jan Johansson under rubriken "Jan Johansson lärde oss lyssna"

Erik konstaterar att "ingen seriös jazzlyssnare kommer undan "Jazz på svenska""

Själv skulle jag vilja säga att INGEN (jazzlyssnare eller ej) kommer undan Jan Johanssons musik när de väl fått lyssna på den. Jag tröttnar aldrig på den. Jag lyssnar aldrig på Jazz, jag förstår den inte, men Jans musik lyssnar jag på, och förstår. Han har verkligen en förmåga att personifiera det svenska vemodet.

Nedan en av mina favoriter, dock inte från skivan "Jazz på svenska", utan från samlingen "musik från fyra sekler" som ursprungligen producerades för TV.

Höj volymen, blunda och förundras...

Jan Johansson - "Vem kan segla förutan vind"

Inga kommentarer: