måndag 9 februari 2009

Ultrakoncentrerad kärlek

Kan inte undgå att fortsätta på tråden "Dreamgirls" . En av låtarna i filmen har ett intressant tema, kärlek av typen "one night only", vilket ibland är motsatsen till mitt favorittema "oförlöst kärlek", och ibland själva orsaken till samma oförlösta kärlek. (se mitt inlägg om årtiondets kärleksfilm)

Jag kommer dock inte att tänka på "one night stands", jag tänker på den kärlek som av en eller annan orsak aldrig kan bli av. Beroende på avstånd, pågående förhållanden, barn eller andra bindningar, eller att man helt enkelt inte kan leva tillsammans eftersom kombinationen av bådas personligheter snabbt skulle döda kärleken...
- Den kärlek som vid ett eller några få tillfällen tillåts "leka med tanken"...
- En gemensam illusion av vad som kunde ha varit, om...

"Det vackraste i livet är illusionerna om livet"

Jennifer Hudson - One Night Only

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastisk låt. Fick mig att tänka en stund på den "omöjliga kärlek" jag har som inte kan bli av. Blev både sorgsen och glad över att bli påmind om den. Tack.

Anonym sa...

*dubbelsuck* x4 ;)

Anonym sa...

Kan inte annat än hålla med Eva...