torsdag 12 februari 2009

Lister

I mitt hus finns det lister antingen från 1850-tal eller 1950-tal (funkis). Jag har nu funderingar på att återställa den sönderrenoverade delen av huset. Eventuellt förutom köket. Listerna i 1850-talsdelen tilltalar mig verkligen. De är enkla och samtidigt både vackra och proportionerliga. Jag tror att jag ska beställa några nya stål till hyveln och prova, eller helt enkelt räkna ut hur mycket jag behöver och beställa färdighyvlat.

En annan erfarenhet jag fått från när jag renoverade sekelskiftesvillan var att äldre lister till stor del är kvistfria. Något som man bör eftersträva då det underlättar målning. Är det många kvistar måste de schellackeras vilket skapar en slätare yta över kvistarna, vilket i sin tur gör att de ändå kommer att synas när listerna är målade, även om kvistarna inte blöder igenom...


Inga kommentarer: