fredag 10 juli 2009

Film: Jerusalem

Jag har sett filmen Jerusalem.

Bille Augusts film, efter Selma Lagerlöfs böcker, som handlar om Ingmarsönerna på Ingmarsgården.

Trodde jag!

Nej, den är en film om kvinnorna!

Det är en berättelse om förälskelse, osäkerhet, oförlöst kärlek, förnekelse, livets tragik, död, dumdristighet och om kärlek sprungen ur delade levnadsöden...

Filmen kändes lite krystad, men så är den TV-produktion från 1996 också, böckerna är säkert väsentligt bättre.
Men visst är den en film som måste ses.

Böckerna läser Du gratis på Projekt Runeberg



"Han skulle ha önskat, att han hade kunnat tala ett ord med Vår Herre, kunnat fråga honom varför inte dessa pengar hade kommit till rätta förr. Varför de kommo nu, då han inte behövde dem, då han redan hade förlorat Gertrud.

Nästa ögonblick föllo hans händer tungt ner på Gertruds skuldror.

- Du förstår dig på att ta hämnd, du.

- Kallar du detta för hämnd, Ingmar? frågade hon bestört.

- Vad ska jag kalla det? Varför kom du inte genast till mig med de där pengarna?

- Nej, jag ville vänta till bröllopsdagen.

- Hade du kommit, innan jag var gift, hade jag säkert fått köpa gården av Sven Persson, och jag hade kunnat få dig.

- Ja, det visste jag.

- Men nu kommer du på själva bröllopsdagen, just som det är för sent!

Det var för sent i alla fall, Ingmar. Det var för sent för en vecka sedan, och det är för sent nu, och det är för sent för alltid. "





Inga kommentarer: