fredag 10 juli 2009

Gravlax från Slöinge (Halland)



Jag har gjort gravlax igen. I vår familj (på min mors sida) så gravar vi lite speciellt. Jag vet inte om detta är speciellt för oss från Sprottorp, Slöinge, Halland (Siaglassfabriken ligger på gårdens gamla marker), eller om det är fler som gör på detta sätt. I vart fall så är den överlägsen all annan lax jag smakat.


Man kan följa vilket recept som helst men det speciella med vårt recept är att vi bara använder socker salt och dill samt gravar i minst en vecka. Resultatet blir en fast salt gravlax som används som smörgåspålägg, gärna på hårt bröd. Man har alltså ingen gravlaxsås. Det behövs inte, smaken är markant nog ändå.

Helst ska det förstås vara vild lax från falkenbergstrakten men i detta fallet fick jag tag på en stor bit lax från ljusnans utlopp i ljusne.


Inga kommentarer: