fredag 18 september 2009

Vitkål, amerikanska makaroner och flickrumslampor...

Lite smått och gott om livet på gården:

Vitkålen är som finast nu, Jag köpte ett huvud idag på södra hälsinglands bästa mataffär. Hemköp i Bollnäs, öppen 7-23 alla dagar utom på söndagar då de öppnar kl 8. Man brukar säga att frukt är godis, vilket minsta barn vet att det INTE är sant. Men hos oss är Vitkål skuren i lagoma bitar godis! Barnen slukar ett huvud på ett par dagar. Det är också det enda tilltugget som är tillåtet vid tangentborden...

Jag gjorde "amerikansk makaronirätt" idag. En rätt som funnits på skolorna häromkring, minst sedan jag själv gick i skolan. Jag gör dock en egen version med mycket köttfärs kryddad med viltfond, salt, vitpeppar, soja och mycket rosmarin. Det krävs också att makaronerna är sådana där gammaldags tjocka makaroner, kokade lite "al dente".

Emmas gamla flickrumslampa plockas snart ner. Emma är ingen liten flicka längre. Jag kommer att sakna den...


Inga kommentarer: