fredag 20 november 2009

"Ersätt salix med hybridasp"


(Mina hybridaspar)


Rickard Axdorff har skrivit en intressant marknadskrönika i Skogsaktuellt och på bioportalen.se. Han konstaterar att att salixodlingarna inte varit den framgång politikerna hoppats på, och förordar istället en övergång till att odla hybridasp och poppel på åkermark. Precis som undertecknad gjort...

"Poppel och hybridasp har betydligt fler köpare än salix, från såväl massabruk, och sågverk som från värmeverk. Utöver detta finns det flera maskingrupper och upparbetade logistiklösningar som passar för poppel och hybridasp. Sammantaget borgar dessa trädslag för betydligt bättre lönsamhet för odlaren och ett hopp om framtida måluppfyllelse av energiodlingar på åkermark än salix har gjort."

Inte nog med det... Sedan jag planterade min hybridasp 2005 har priset för aspvirke nästan fördubblats. Det beror bl.a på att 2005 sorterades asp in under "övrigt löv", medan det nu stoltserar på en egen prislista. När det gäller Salix finns i princip bara en ensam köpare, Agrobränsle, vilken även sitter på specialmaskinerna för plantering och skörd. Hur negativt ett monopol påverkar råvaropriser behöver jag väl inte närmare gå in på. I Hälsingland, där jag bor, finns även exempel på att Agrobränsle struntat i att komma upp och avverka salixen, trots kontrakt, troligtvis beroende på dålig lönsamhet, sannolikt pga de höga framkörningspriserna av skördarna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack, Rickard