lördag 21 november 2009

Ibland är jag svår att hejda...

... jag kan helt enkelt inte låta bli att börja med något jag inte hinner slutföra.

Så i kväll har jag skurat en del av mitt köksgolv. Och nu pratar jag alltså om ett riktigt skurgolv. Inte ett sådant där lutbehandlat golv, eller ett sådant där golv man mättar med såpa eller olja eller (gud förbjude) lackar det...

Någor som är fantastiskt med skurgolv är dess lena varma yta. det är alltid skönt att gå barfota på det. Oljade eller lackade golv (som jag också har f.n.) är istället nästan lika kalla som stengolv...





Det går alldeles förträffligt att ha skurgolv i köket. Inte behöver det skuras ofta heller. En (1) gång om året säger råden men jag försöker att skura det 2 ggr per år då just köksgolvet blir mycket smutsigare då det också är husets entré och matplats.


Något som är viktigt att tänka på när man har skurgolv är:
  • att alltid skura med kallt vatten, annars blir golvet grådassigt tillslut.
  • att skura med såpa av god kvalité. Jag använder en fet linoljesåpa från gysinge.
  • att alltid skuta i träets fiberriktning, dvs. längs med brädorna.

Gör du på detta sätt så kommer du snabbt att få ett vackert skurgolv. Den bästa skötselbeskrivningen jag funnit på nätet är den som drivs av Stockholms läns museum. Du finner den här!

Inga kommentarer: