torsdag 15 september 2011

Luras inte av män med slips.

För en tid sedan läste jag en kolumn av Svd:s Ola Wong. Han berättade hur svårt han alltid hade haft för slipsar. Han såg slipsen som meningslös. Annat än som anordning som "stryper syretillförseln till hjärnan".

Han skrev även:

"Jag fick mer argument när jag åkte hem och läste The Black Swan. Författaren Nassim Nicholas Taleb gör en imponerande slarvsylta av slipsen. Slips bärs i yrken där språket ”är skapat för att få lögner att verka som sanning och ren luft som något solitt”, som Orwell skrev i Why I write. Tänk börsanalytiker och andra åsiktsmaskiner. Tragiskt nog belönar vi bluffarna ju mer tvärsäkra de är. Ingen köper prognoser av någon som erkänner att framtiden är för komplex att förutsäga. Ingen journalist vill intervjua dem."
Det ligger något i vad de säger. Det enda undantaget bland "slipsyrkeskårer" jag kan komma på är juristerna vid våra domstolar. De har jag det största förtroende för. Övriga: politiker, företagsledare, analytiker, bankmän m.fl. försöker oftast bara sälja på mig något jag inte egentligen har behov av.

Själv brukar jag oftast bära skjorta utan slips under min kavaj (när jag undantagsvis har en sådan på mig). Självklart med översta knappen oknäppt. För egentligen är jag mer en motståndare mot tighta kragar än mot slipsar i sig...


Inga kommentarer: