torsdag 15 september 2011

Inspiration, vad är det?

"Inspiration är en stor fet myt som författare vill hålla uppe för att behålla mystiken kring yrket"

Camilla Läckberg (källa:SvD)


Intressant citat. Wikipedia definierar inspiration på följande sätt:

"Inspiration (av latin inspiro, inblåsa, väcka liv i), ett stimuli som sätter igång mental verksamhet. I talspråk har ordet felaktigt kommit att betyda motivation eller kreativitet (särskilt sådan som direkt är påverkad av någonting). Historiskt har ordet används av kristna för att beskriva en ingivelse från Gud. Den traditionella uppfattningen bland kristna är till exempel att Bibeln författats genom gudomlig inspiration (given av den helige ande).
Inom fysiologin menas inspiration inandning."

Camilla har förstås rätt om hon menar att inspiration skulle vara något som bara "helt ur intet" ges till några få personer som anses värdiga att få det.

Mitt eget stimuli måste jag söka hos andra människor och genom att ge mig själv ett miljöombyte eller nya perspektiv. Jag arbetar mycket bättre med människor omkring mig eller om jag belönar mig själv med ett cafébesök den dagen ett tungt arbete ska genomföras i hemmet.

Det är möjligt att jag skulle kunna få samma effekt genom självsuggestion. Det har jag inte testat annat än inom idrotten. Någon som gjort det? Kom gärna med ett tips på hur det skulle gå till i så fall.



Inga kommentarer: